Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

Συνέντευξη μαθήτριας του Ζάννειου ΠΠΛ στο Καρφί: Πρότυπα πειραματικά σχολεία: Αριστούχοι ναι, «φυτά» όχι!

Ένας καθηγητής και μια μαθήτρια του Ζάννειου ΠΠΛ απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με τα Πρότυπα σχολεία και την Αριστεία.
Tης Πέννυς Κροντηρά
«Τα πρότυπα πειραματικά σχολεία δεν είναι ούτε χιτλερικά, ούτε ρετσινιάζουν τους μαθητές. Είναι ένας χώρος που αποδέχεται τη διαφορετικότητα, οι καλοί μαθητές δεν θεωρούνται “φυτά”, αλλά ούτε και εκείνοι αντιμετωπίζουν υπεροπτικά τους άλλους» απαντά η Μαριλένα Οικονομοπούλου, μαθήτρια Γ’ Λυκείου στο Ζάννειο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Πειραιά, στον υπουργό Παιδείας κ. Αριστείδη Μπαλτά και τον αναπληρωτή υπουργό Παιδείας κ. Τάσο Κουράκη και στις εξαγγελίες τους περί κατάργησης των εξετάσεων εισαγωγής στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και αλλαγής του καθεστώτος λειτουργίας τους.
Ο καθηγητής Μαθηματικών κ. Παντελής Μπουμπούλης, ο οποίος διδάσκει εδώ και τέσσερα χρόνια στο Ζάννειο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Πειραιά, μας μιλά για την ίδρυση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων και τις επιμέρους δομές τους. «Συνήθως όταν κάποιος μιλά για πρότυπα σχολεία, αναφέρεται σε ιστορικά σχολεία που ιδρύθηκαν από κάποιον εθνικό ευεργέτη ή κάποιο ίδρυμα με σκοπό την παροχή υψηλής ποιότητας παιδείας ή την κάλυψη ιδιαίτερων εκπαιδευτικών αναγκών. Για παράδειγμα το Ζάννειο ιδρύθηκε το 1956, με ενέργειες του τότε διευθυντή του Ζάννειου Ορφανοτροφείου Γεωργίου Οικονόμου, ως ένα σχολείο με σκοπό την τεχνική/τεχνολογική εκπαίδευση. Τις δεκαετίες του ’70 και του ’80 οι μαθητές εισάγονταν στα σχολεία αυτά με εξετάσεις. Στη συνέχεια, με το νόμο 1566/85 θεσπίστηκαν τα πειραματικά σχολεία, ενώ σε αυτά εντάχθηκαν και τα πρότυπα, στα οποία οι μαθητές επιλέγονταν με κλήρωση. Με το νόμο 3966/2011 θεσπίστηκαν τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ), στα οποία οι μαθητές εισάγονται με εξετάσεις. Αρχικά επιλέχθηκαν 15 γυμνάσια, 15 λύκεια και 28 δημοτικά σχολεία. Βασικοί σκοποί των ΠΠΣ είναι:
α) η εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν υψηλής ποιότητας παιδείας για όλους
β) η προαγωγή της εκπαιδευτικής έρευνας
γ) η πρακτική άσκηση φοιτητών
δ) η υποστήριξη του στόχου της δημιουργικότητας, της καινοτομίας και της αριστείας
ε) η πειραματική εφαρμογή νέων μοντέλων διοίκησης, νέων προγραμμάτων σπουδών και άλλου εκπαιδευτικού υλικού».

ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΑ
Ο κ. Μπουμπούλης μάς εξηγεί τις διαφορές των πρότυπων πειραματικών σχολείων από τα δημόσια και ιδιωτικά. «Η επιλογή των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα ΠΠΣ έγινε με αξιολόγηση από τη Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων. Στα ΠΠΣ δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να μετέχουν σε σημαντικές καινοτόμους δράσεις, οι οποίες τους παρέχουν, εκτός από καλύτερη εμπέδωση της ύλης, σημαντικές εμπειρίες, όπως διαγωνισμοί, συνέδρια, ομαδικές εργασίες, επισκέψεις σε ερευνητικά κέντρα. Παρότι παρόμοιες δράσεις, εκτός των Ομίλων Αριστείας και Δημιουργικότητας, μπορούν να υλοποιηθούν –και υλοποιούνται– και στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, στα ΠΠΣ αυτό γίνεται πολύ πιο συστηματοποιημένα, ενώ υπάρχουν σαφώς μεγαλύτερες επιλογές. Δεν είναι τυχαίο ότι σε πολλούς διαγωνισμούς τα πρότυπα σχολεία αφήνουν πίσω τους πολύ γνωστά ιδιωτικά σχολεία. Προσφέρουν λοιπόν υψηλής ποιότητας παιδεία δωρεάν σε παιδιά που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τελειώσουν ένα καλό ιδιωτικό κολέγιο».

Όσον αφορά τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, ο καθηγητής δηλώνει: «Δεν με ξάφνιασε. Στην Ελλάδα έχουμε μια παρεξηγημένη άποψη για τέτοια θέματα. Προσπαθούμε περισσότερο να ομαδοποιήσουμε τους μαθητές, και μετέπειτα τους πολίτες, παρά να δώσουμε τη δυνατότητα σε κάποιους να ξεχωρίσουν. Επιπλέον, παρά τα μεγάλα λόγια ότι πιστεύουμε στις δυνατότητες της νέας γενιάς, η αλήθεια είναι πως κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τους κόψουμε τα φτερά. Είναι, νομίζω, ένας από τους λόγους που τα “μεγάλα μυαλά” μας διαπρέπουν και κάνουν καριέρα στο εξωτερικό. Πιστεύω πάντως ότι δεν ήταν σωστά ενημερωμένος ο υπουργός. Αν ρωτήσει τους μαθητές μας, θα δει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα παρουσιάζουν κάποιοι».
Για τη φήμη ότι παρατηρούνται δείγματα ναρκισσισμού στους μαθητές των πρότυπων πειραματικών σχολείων, ο κ. Μπουμπούλης τονίζει: «Δεν έχω παρατηρήσει κάτι τέτοιο στο σχολείο μας. Υπάρχουν βέβαια κάποια φαινόμενα ανταγωνισμού από κάποιους μαθητές, όπως σε όλα τα σχολεία, αλλά θα έλεγα ότι είναι πολύ περιορισμένα. Οι καλύτεροι μαθητές μας είναι ιδιαίτερα κοινωνικά και ευχάριστα παιδιά με πλούσια προσωπικότητα και μεγάλες δυνατότητες».
«Το να είσαι πολύ καλός μαθητής δεν είναι… ρετσινιά!»
Η Μαριλένα Οικονομοπούλου, μαθήτρια Γ’ Λυκείου στο Ζάννειο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Πειραιά, που είναι ιδιαίτερα χαρισματική και επιμελής, μας εξηγεί πώς βιώνει την καθημερινότητά της σε ένα πρότυπο πειραματικό λύκειο και τι εφόδια της παρέχει το σχολείο: «Αρκετοί από εμάς αισθανόμαστε το σχολείο σαν ένα δεύτερο σπίτι. Είναι ένας χώρος που αποδέχεται τη διαφορετικότητα, οι καλοί μαθητές δεν θεωρούνται “φυτά”, αλλά ούτε και εκείνοι αντιμετωπίζουν υπεροπτικά τους άλλους. Προσωπικά, έχω αναπτύξει μια διαφορετική σχέση με τους καθηγητές μου. Όταν λήγει το ωρολόγιο πρόγραμμα και αρχίζουν οι Όμιλοι Αριστείας, οι καθηγητές απελευθερώνονται από τα δεσμά της διδακτέας ύλης, γίνονται πραγματικοί δάσκαλοι. Μας βοηθούν να ικανοποιήσουμε την περιέργειά μας, να ανακαλύψουμε τα ενδιαφέροντά μας. Βρίσκομαι στο σχολείο επειδή το θέλω, όχι επειδή πρέπει. Μου έχει ανοιχθεί ένας νέος κόσμος, όπου καθορίζω τι θέλω να κάνω. Μέσα από το σχολείο έχουμε συζητήσει με ακαδημαϊκούς, έχουμε προβληματιστεί, έχουμε διακριθεί. Είναι ένα προνόμιο, που αισθάνομαι πολύ τυχερή που το έχω. Έχω αποκτήσει εμπιστοσύνη στον εαυτό μου, μπορώ να κρίνω καλύτερα τις καταστάσεις και έχω αυτοπεποίθηση για το μέλλον. Κατάλαβα ότι το να είναι κανείς άριστος δεν είναι ρετσινιά. Άλλωστε δεν υφίσταται αριστεία, η κατάσταση αυτή είναι δυναμική και ευμετάβλητη και πάντα ένας άνθρωπος μπορεί να βελτιωθεί. Αυτή δεν είναι η επιδίωξη του ανθρώπινου πολιτισμού άλλωστε; Ο θεσμός των πρότυπων πειραματικών σχολείων πρέπει να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές, όχι να καταργηθεί. Καλώς ή κακώς διαφέρουμε από τα άλλα σχολεία, και πρέπει περισσότεροι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα τέτοιο σχολείο, που σέβεται τις ικανότητές τους και τους παρέχει τα εφόδια για ένα καλύτερο μέλλον. Τα σχολεία αυτά αποτελούν μια μοναδική εμπειρία, ένα ταξίδι στη γνώση, κάτι που έχει εκλείψει από το εκπαιδευτικό μας σύστημα».

Οι «άριστοι», όμως, πετυχαίνουν στη ζωή; Η Μαριλένα μάς αναφέρει τα επιπρόσθετα εφόδια που παρέχει ένα πρότυπο πειραματικό σχολείο στους μαθητές. «Η αριστεία δεν οδηγεί κατ’ ανάγκη στην επιτυχία. Αρκετές φορές οι άριστοι μαθητές επαναπαύονται, στηρίζονται μόνο σε αυτό το χαρακτηριστικό τους και θεωρούν πως έτσι θα υλοποιήσουν τους στόχους τους. Όμως στην πράξη η θεωρία αυτή δεν επιβεβαιώνεται. Αυτό που μαθαίνουμε στα πρότυπα πειραματικά σχολεία είναι πώς να αξιοποιούμε την “αριστεία” μας, τις δυνατότητές μας. Μέσα από τις δραστηριότητες των ομίλων και τους διαγωνισμούς στους οποίους συμμετέχουμε αντιμετωπίζουμε προκλήσεις, μαθαίνουμε να συναγωνιζόμαστε, να έχουμε εμπιστοσύνη στις ικανότητές μας. Σημασία δεν έχει αποκλειστικά η επιτυχία, αλλά η προσπάθεια. Ωριμάζουμε μέσα από τις καταστάσεις, αναλαμβάνουμε ευθύνες και μαθαίνουμε πώς λειτουργεί μια ομάδα, πόσο σημαντική είναι η συνεργασία και η υπευθυνότητά μας. Διότι όσο έξυπνοι και αν είμαστε, αν δεν εργαστούμε ομαδικά, με συνείδηση των αδυναμιών μας, δεν μπορούμε να εξελιχθούμε, ούτε ως άνθρωποι ούτε ως ομάδα. Ένας μαθητής λοιπόν μπορεί μέσα από τους Ομίλους Αριστείας να λάβει ορισμένα επιπρόσθετα εφόδια. Μαθαίνει όσα δεν προλαβαίνει στις ώρες του σχολείου, εξερευνά τον εαυτό του, τα ενδιαφέροντά του. Βρίσκεται σε ένα υγιές, αξιοκρατικό περιβάλλον, όπου αρκετές φορές δεν αναπτύσσεται η βαθμοθηρία. Βέβαια, αγχώνεται γιατί πρέπει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καθηγητών, όμως μπορεί να αξιοποιήσει δημιουργικά το άγχος του και να βγει πιο δυνατός από αυτή τη διαδικασία».
«Κάθε άνθρωπος είναι άριστος με τον δικό του τρόπο»

Η Μαριλένα Οικονομοπούλου μάς αναλύει πώς ο τίτλος του «άριστου» μαθητή λειτουργεί στη σχολική κοινότητα και αν δύναται ο τίτλος αυτός να διαχωρίσει έναν μαθητή από τους υπόλοιπους. «Ο κάθε άνθρωπος έχει μια διαφορετική αντίληψη για το τι σημαίνει “άριστος”. Πιστεύω ότι κάθε άνθρωπος είναι άριστος, με τον δικό του τρόπο, σε διαφορετικό αντικείμενο. Ίσως προσωπικά να θεωρούμαι άριστη γιατί είμαι καλή μαθήτρια, επιμελής, σχετικά έξυπνη και με γρήγορη αντίληψη. Ένας “άριστος” διακρίνεται για το ήθος του, τον σεβασμό απέναντι στους άλλους. Είναι άριστος γιατί είναι τελειομανής, δεν τα παρατά στην πρώτη δυσκολία, αγωνίζεται, αποτυγχάνει ή πετυχαίνει, αλλά συνεχίζει να αγωνίζεται. Ο “άριστος” διαχωρίζεται από τους άλλους στον βαθμό που το επιλέγει. Σίγουρα ξεχωρίζει, αλλά δεν χρειάζεται να αντιμετωπίζει υπεροπτικά τους άλλους. Στο σχολείο είμαστε μια ομάδα. Ο καθένας συμβάλλει στη διαδικασία της μόρφωσης, προσφέρει στοιχεία στους συμμαθητές και τους δασκάλους του. Έτσι προσεγγίζουμε πολυπρισματικά τη γνώση».
Οι μαθητές δεν αντιμετωπίζουν τη ζήλια άλλων συμμαθητών τους από άλλα σχολεία, μας αναφέρει η μαθήτρια: «Στην επαφή μου με παιδιά από άλλα σχολεία, έχω διαπιστώσει πως τα παιδιά δεν ζηλεύουν με την έννοια του φθόνου. Απλώς θα επιθυμούσαν και εκείνοι να συμμετέχουν στα προγράμματά μας, στους ομίλους. Βέβαια, κανείς δεν τους το απαγορεύει, καθώς τα προγράμματα αυτά είναι ανοιχτά για όλους τους μαθητές. Μάλιστα μερικές φορές συμμετέχουν και παιδιά από άλλα σχολεία σε αυτά. Όμως, καθώς τα προγράμματα πραγματοποιούνται αμέσως μετά τη λήξη των μαθημάτων, είναι αρκετά δύσκολο και κουραστικό για τους μαθητές αυτούς να παρακολουθήσουν αυτά τα προγράμματα».
«Δεν είναι ούτε χιτλερικά, ούτε ρετσινιάζουν τους μαθητές τους»

Η Μαριλένα Οικονομοπούλου απαντά στις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας: «Η άποψη του υπουργού είναι σεβαστή, όπως κάθε άποψη, αλλά θα πρέπει να διαφωνήσω μαζί του. Τα πρότυπα πειραματικά δεν είναι ούτε χιτλερικά, ούτε ρετσινιάζουν τους μαθητές. Ειδικότερα στο λύκειο, η εισαγωγή ενός μαθητή σε ένα τέτοιο σχολείο είναι προσωπική επιλογή, εκείνος πρέπει να έχει επίγνωση των απαιτήσεων και να έχει ένα στοιχειώδες επίπεδο μόρφωσης. Και βέβαια οι εξετάσεις δεν είναι τόσο δύσκολες. Είναι όμως απαραίτητες, καθώς, για να λειτουργήσει ένα τέτοιο σχολείο, χρειάζεται μαθητές που να μπορούν να προσαρμοστούν σε οποιαδήποτε αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας και να ανταποκρίνονται στις προκλήσεις. Θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει ρατσιστική τη στέρηση της ευκαιρίας αυτής, καθώς τα πρότυπα πειραματικά προσφέρουν στους μαθητές ευκαιρίες μόρφωσης συγκρίσιμες με των ιδιωτικών, χωρίς το ανάλογο κόστος».
πηγή: το καρφί

Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015

Τρία ψέματα και μία αλήθεια για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία


Ν.Σ. Μαυρογιάννης, Μαθηματικός (MSc, PhD

Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο
Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης

Από το  http://www.alfavita.gr

1)  Αν τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ) επιλέγουν τους μαθητές τους με κλήρωση τότε προκύπτει τυχαίο δείγμα μαθητών το οποίο είναι κατάλληλο για δοκιμές και πειραματισμούς.

Ψέμα! Οι μαθητές που προσέρχονται στην κλήρωση ήδη δεν είναι τυχαίο δείγμα. Σημαντικές κατηγορίες μαθητών για διάφορους λόγους δεν μετέχουν στην κλήρωση. Οι σπουδές σε ένα ΠΠΣ απαιτούν μεταξύ άλλων και αποχωρισμό του σχολείου της γειτονιάς κάτι που δεν είναι από όλους επιθυμητός. Συνήθως στην κλήρωση προσέρχονται μαθητές που προέρχονται από περιβάλλοντα με κάποιο είδος φιλοδοξίας για σπουδές. Αυτή η φιλοδοξία όπως γνωρίζουν όσοι έχουν διαβάσει έστω και ένα βιβλίο κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης  δεν διαχέεται το ίδιο στην κοινωνία και στατιστικά μιλώντας την συμμερίζονται περισσότερο οικογένειες μορφωμένων. Το δείγμα των μαθητών που προκύπτει από κλήρωση μεταξύ όσων προσέρχονται σε ένα ΠΠΣ αντιπροσωπεύει τον μαθητικό πληθυσμό της χώρας όσο αντιπροσωπεύει τον πληθυσμό της χώρας ένα δείγμα που προκύπτει από κλήρωση που διενεργείται στο κυριακάτικο εκκλησίασμα μίας ενορίας.

2)      Αν οι μαθητές επιλέγονται με εξετάσεις όποιος πειραματισμός και να γίνει δεν έχει αξία αφού δε μπορεί να γενικευθεί για το σύνολο των μαθητών.

Ψέμα!  Το ότι το δείγμα δεν είναι τυχαίο, δηλαδή είναι ένα «δείγμα ευκολίας», δεν μειώνει την δυνατότητα επιτυχούς διάδοσης εκπαιδευτικών μεθόδων που «δούλεψαν». Εξ άλλου η διασύνδεση των ΠΠΣ με τα άλλα σχολεία της χώρας και τα πανεπιστήμια επιτρέπει μία μέθοδος να επαναξιολογηθεί. Η «θεοποίηση» του τυχαίου δείγματος είναι προσχηματική. Η ιστορία των κοινωνικών και άλλων επιστημών είναι γεμάτη από σημαντικά αποτελέσματα  που αρχικά προέκυψαν από  δείγματα ευκολίας. Λ.χ. του  Πιαζέ σε παιδιά σχολείων της Γενεύης με πολύ μικρά δείγματα, του Φρόυντ  σε ασθενείς του στην Βιέννη. Επιπλέον πολλά ευρήματα που σχετίζονται με την τέχνη του διδάσκειν στηρίζονται σε μελέτες περιπτώσεων (case studies).

3)      Με τις εξετάσεις και την αριστεία των ΠΠΣ συντάσσεται ένα μικρό αντιδραστικό μέρος της κοινωνίας.     

Ψέμα! Από έρευνα του ραδιοσταθμού «Στο κόκκινο 105.5» προκύπτει ότι μόνο το 27%  των πολιτών συντάσσεται με την άποψη ότι τα ΠΠΣ πρέπει να πάψουν να λειτουργούν με την μορφή που έχουν. Αντίθετα το 45% θεωρεί ότι πρέπει να συνεχίσουν να λειτουργούν όπως τώρα δηλαδή με εξετάσεις. Αξιοσημείωτο είναι ότι μεταξύ των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ το 47% συντάσσεται με την συνέχιση της λειτουργίας των ΠΠΣ με την σημερινή τους μορφή! (http://www.stokokkino.gr/article/1000000000005300/ereuna).
Εκτός από την προτίμηση χιλιάδων οικογενειών για τα ΠΠΣ που εκφράζεται με την συμμετοχή στις εξετάσεις εδώ και ένα μήνα καθημερινά βλέπουν το φως της δημοσιότητας γνώμες σημαντικών επιστημόνων, λογίων κ.α. που  επιχειρηματολογούν υπέρ της ανάγκης να διατηρηθούν αλλά και να επεκταθούν τα υπάρχοντα ΠΠΣ.

4)      Η επιχειρούμενη από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας  αλλαγή του τρόπου λειτουργίας των 60 περίπου υπαρχόντων ΠΠΣ εκφράζει τα συμφέροντα πολύ λίγων ανθρώπων.

Αλήθεια! Ικανοποιείται το αίτημα των οικογενειών μίας μικρής κατηγορίας μαθητών της Γ΄ Γυμνασίου περίπου 15 Προτύπων Πειραματικών Γυμνασίων που επιθυμούν, παρά τον ισχύοντα νόμο, να εισαχθούν στο αντίστοιχο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο χωρίς εξετάσεις. Είχαν προηγηθεί πριν δύο χρόνια κάποιες κινητοποιήσεις με αυτό το αίτημα. Ακολούθησε και δικαστική προσφυγή που δεν δικαιώθηκε. Προφανώς το δικαστήριο θεώρησε ότι το γενικό συμφέρον υπερισχύει του μερικού. Επίσης ικανοποιεί το αίτημα μίας μερίδας συνδικαλιστών που βλέπει τα ΠΠΣ με κακό μάτι λόγω της ύπαρξης αξιολόγησης για τους εκπαιδευτικούς τους, ευέλικτων διοικητικών δομών και για το γεγονός ότι αντιστρατεύονται την ήσσονα προσπάθεια. Τέλος η διάλυση, διότι περί αυτού πρόκειται, του δικτύου των 60 ΠΠΣ εξυπηρετεί και τα ιδιωτικά σχολεία που εδώ και δύο χρόνια βλέπουν μερικούς από τους ικανότερους μαθητές τους να τα εγκαταλείπουν προς χάριν των ΠΠΣ που είναι, μην το ξεχνάμε, δημόσια σχολεία!


Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015

Δύο κείμενα για την Αριστεία από την "Αυγή".



Όσοι δίκαια νίκησαν
Νίκος Χατζηνικολάου
Ιστορικός της τΤέχνης, 
Ομότιμος Καθηγητής 
του Πανεπιστημίου Κρήτης










Με τέτοιους όμως τρόπους ποτέ
δεν θα μπορούσε κανένας νόμος
να σταθεί, αν, όσοι δίκαια νικούν,
τους βάζαμε στην άκρη, και
φέρναμε μπροστά αυτούς που
πίσω ξέμειναν.

Σοφοκλής, Αίας (μετ. Δ.Ν. Μαρωνίτης)

Πώς ακούμε ένα δράμα να διαβάζεται; Τί προσέχουμε και τί όχι ; Δυο φορές μας δόθηκε η δυνατότητα το τελευταίο διάστημα να ακούσουμε την εξαιρετική μετάφραση του Αίαντα του Σοφοκλή του Δημήτρη Μαρωνίτη (ΜΙΕΤ, 2012), πρώτα να διαβάζεται ολόκληρη απ' τον ίδιο και μετά, σπασμένη στα τρία, με την Αμαλία Μουτούση και τον Γιώργο Γάλλο να τον συνοδεύουν. Είναι εντυπωσιακό το πόσο ακούμε τις λέξεις σε συνάρτηση με τις εμπειρίες μας! Το πόσα γίνονται ανάγλυφα και ζωντανεύουν στην ακοή μας χάρη στις αλυσίδες συνειρμών που τροφοδοτούνται απ' όσα ζούμε καθημερινά και το πόσα χάνονται τελείως ή είναι λιγότερο ευδιάκριτα και τα προσπερνάμε. Λέξεις που διαδέχονται η μία την άλλη. Αλλά λέξεις που φορτίζονται διαφορετικά ανάλογα με τις περιστάσεις.
Μέσα στα τόσα που άκουσα οι φράσεις που μπήκαν σαν μότο πιο πάνω μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση ενώ παλαιότερα μπορεί να μην τις πρόσεχα καθόλου.
Είναι λόγια του Αγαμέμνονα. Συνδέει την ισχύ και μακροβιότητα των νόμων : («…ποτέ δεν θα μπορούσε κανένας νόμος να σταθεί…») με ό,τι εκείνος θεωρεί αξιοκρατία: δεν μπορούμε «να βάζουμε στην άκρη όσους δίκαια νικούν και να φέρνουμε μπροστά αυτούς που πίσω ξέμειναν».
Δεν υπάρχει περιοχή στον πλανήτη όπου να μην τιμάται από την κοινωνία ο άριστος. Ο κυνηγός, ο τοξότης, ο ποιητής, ο επιστήμονας, ο δάσκαλος. Οι οργανωμένες κοινωνίες βραβεύουν τους άριστους. Θυμάμαι τον θαυμασμό και την ικανοποίηση που νιώσαμε πριν από πολλές δεκαετίες, όταν ο γιός οικογενειακού φίλου μπήκε στο Πολυτεχνείο που ήταν το δυσκολότερο εκπαιδευτικό ίδρυμα της χώρας. Κι όταν η ελληνική ομάδα κέρδισε στη Λισσαβόνα την Πορτογαλία δεν ξεσηκώθηκε η χώρα ολόκληρη; Το Νόμπελ στον Σεφέρη πόσα στήθη γέμισε χαρά;
Στο Πανεπιστήμιο Χούμπολντ του Βερολίνου ανεβαίνοντας την κεντρική σκάλα για να μπεις στην αίθουσα τελετών βλέπεις τις φωτογραφίες των 34, αν θυμάμαι καλά, διδασκόντων του ιδρύματος που έχουν τιμηθεί με το Βραβείο Νόμπελ.
Το ζήτημα είναι να είσαι βέβαιος πως το παιχνίδι δεν ήταν στημένο, και πως τον τίτλο, το χρυσό μετάλλιο, το βραβείο, το κύπελλο, την υποτροφία, την επιπλέον χρηματοδότηση, την αριστεία κατέκτησαν «εκείνοι που δίκαια νίκησαν».
Έχουμε κάθε λόγο να είμαστε δύσπιστοι: τόσες πολλές είναι οι φορές που η απονομή της αριστείας είναι συνέπεια υπολογισμών και συσχετισμών δυνάμεων. Ποιος ξέχασε την πιεστική παρέμβαση εκπροσώπων της ελληνικής πολιτείας για να μην πάρει το Νόμπελ ο «κομμουνιστής» Καζαντζάκης ή τα βραβεία που δόθηκαν σε συγγραφείς μόνο και μόνο για να τιμηθεί η χώρα καταγωγής τους ;
Μετά, ο ξέφρενος ανταγωνισμός μπορεί να γίνει απάνθρωπος ή να υπονομεύεται από συμφέροντα. Δεν θέλουμε μιαν αρρωστημένη ανταγωνιστικότητα που θα δικαιώνει τις κοινωνικές ανισότητες και θα προσπαθεί να πείσει ότι εκείνοι που σε κάποια φάση της ζωής «πίσω ξέμειναν» φταίνε αποκλειστικά οι ίδιοι γι' αυτό. Ούτε όμως θέλουμε μια κοινωνία όπου στο όνομα μιας εικονικής ισότητας θα ντρεπόμαστε να βραβεύσουμε τους καλύτερους. «Πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στους αγώνες», έλεγαν κάποτε κάποιοι. Αυτό δεν είναι ελιτισμός. Γιατί μια τέτοια ελίτ ούτε αποκτά «μονιμότητα» ούτε αναδεικνύεται χάρη στα προνόμια που έχει αλλά χάρη στη σκληρή δουλειά και στις ικανότητές της.
Η αριστεία είναι ρετσινιά όπου και όποτε δεν έχει διασφαλιστεί ότι η απονομή της ήταν προϊόν δίκαιης κρίσης. Η αριστεία είναι απάτη και εμπαιγμός αν δεν έχει διασφαλιστεί η αξιοκρατική αξιολόγηση των διαγωνιζομένων. Ο νέος Υπουργός Παιδείας, άνθρωπος ακέραιος και καταξιωμένος επιστήμονας ο ίδιος, καλείται να συμβάλει στη διαμόρφωση των θεσμών που θα εγγυηθούν την απονομή της αριστείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και της έρευνας στα Ιδρύματα και στα άτομα που το αξίζουν.
Η δημιουργία μηχανισμών που θα διασφαλίζουν την αξιοκρατική κρίση για την απονομή της αριστείας είναι από τα πιο ευαίσθητα και δύσκολα ζητήματα, η αντιμετώπιση των οποίων εκκρεμεί. Αυτό δεν μπορεί να γίνει απ' τη μια μέρα στην άλλη. Ούτε όμως μπορεί να αγνοηθεί η αναγκαιότητα επίλυσής τους και το πράγμα να παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες. Είναι το στοίχημα της εποχής.






Προς τον κ. Υπουργό Παιδείας

Ανοιχτή επιστολή


Βασίλης Κρεμμυδάς
Ιστορικός, 
Ομότιμος Καθηγητής 
του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Η ΑΥΓΗ, 01.03.2015, http://www.avgi.gr/article/5351184/anoixti-epistoli



Προς τον κ. Υπουργό Παιδείας
Ανοιχτή επιστολή

 Αθήνα, 20 Φεβρουαρίου 2015

 Αγαπητέ Αριστείδη,

Μην παραξενευτείς με την οικειότητα της προσφώνησής μου· μέσα μου πάντα έτσι σε έλεγα. Σου γράφω γι' αυτά που πονάνε και μένα το ίδιο με σένα· για μερικά από τα της εκπαίδευσης, που είναι η βάση της παιδείας. Θα αρχίσω από τις δύο πρώτες βαθμίδες. Τη δημοτική εκπαίδευση τη γνωρίζω από τα εγγόνια μου· τη μέση την υπηρέτησα επί 12 χρόνια, πριν υπηρετήσω την τριτοβάθμια. Σου προτείνω:


  1. Να πετάξεις στο σκουπιδοντενεκέ όλα τα βιβλία Ιστορίας που χρησιμοποιούνται. Σε παρακαλώ να ρίξεις μια ματιά στο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, ειδικά όσα λέγονται για την Αναγέννηση και τη Γαλλική Επανάσταση. Να αναθέσεις, μαζί, σε άλλους συγγραφείς να γράψουν τα βιβλία που θα τα αντικαταστήσουν, επαναφέροντας σε ισχύ το νόμο σύμφωνα με τον οποίο ο υπουργός ανέθετε τη συγγραφή σχολικών βιβλίων.
  2. Επειδή γνωρίζεις τα πανεπιστημιακά, νομίζω ότι φυσικά πρέπει να καταργήσεις τα «Συμβούλια» και θα αρκούσε να επαναφέρεις σε ισχύ το νόμο 1268/82, το νόμο-πλαίσιο, με το αναγκαίο ρετουσάρισμα. Αλλά προσοχή, χρειάζεται, προπάντων, να οργανωθεί μηχανισμός για τον έλεγχο της νομιμότητας για την εκλογή μελών ΔΕΠ. Το γνωρίζεις ότι η παρανομία πάει σύννεφο και γίνονται καθηγητές άχρηστοι – σε όλες τις βαθμίδες.
  3. Τέλος, με λύπησαν τα περί αριστείας που είπες. Γνωρίζουμε και οι δύο τη Γαλλία και το εκπαιδευτικό της σύστημα: πρότυπα και πειραματικά σχολεία υπάρχουν σε όλες τις βαθμίδες· οι πρωτοβάθμιες είναι αναγκαίες. Σκέψου και την ανώτατη εκπαίδευση, τις περίφημες Εcoles· εκεί στη Γαλλία. Ξέρω, τον καπιταλισμό υπηρετούν. Και εμείς όλοι τον καπιταλισμό υπηρετούμε, να τον κάνουμε κάπως πιο ανθρώπινο, ορθολογικό, ο καπιταλισμός γέννησε το Διαφωτισμό. Να κρατήσουμε και να αναπτύξουμε τα καλά του. Άλλωστε, στις 25 Ιανουαρίου 2015 ανατροπή κάναμε, όχι σοσιαλιστική επανάσταση.
  4. Πιστεύω πως συμφωνείς με όλα αυτά. Γι' αυτό δε μένει παρά να σου ξαναευχηθώ καλή δύναμη.

 πολύ φιλικά
Βασίλης Κρεμμυδάς